.:|Home|:..:|About|:.|Hubungi Saya|:.

Tuesday, June 16, 2009

Ubuntu Yang Tak Buntu

Namanya Agak Unik Skit tapi
apalah yang ada pada nama.
Aku saje jer nak try pakai linux kat pc aku. Tapi aku malas nak install. so sebagai alternative aku pakai LIVE Cd linux ni. Aku takda lah pandai sangat nk cita pasal Linux ni. tapi saje nk kongsi skit la dengan korang. Ubuntu merupakan salah satu perisian OpenSource yang lahir daripada versi Linux selain daripada RedHat, Solaris, Knoppix, Debian, Suse, Corel, Turbo, Caldera, bla..blaa..dan byk lg.klu aku nk cita satu-satu memang byk la. Klu korang xtau apa itu open source korang cari la sendiri aku malas nk cita. Gambar yang kat sebelah ni merupakan logo bagi Ubuntu. So klu korang nk try leh la try download file fail .iso Ubuntu kat sini supaya korang senang nk burn nnt.



Gamba yang kat sebelah ni merupakan paparan yang akan keluar bila korang Boot CD Ubuntu yang korang telah burn td. pilih je ' Try Ubuntu Without any Change To Your Computer ' pastu enter..tggu la dalam seminit maka paparan dekstop akan keluar. ianya juga munkin boleh bantu korang backup data kat PC yang tak bleh masuk window dan sebagainya dgn memindahkan data ke tempat yang selamat sebelum memformat. Appearence agak menarik dgn paparan grafik yang canggih. pandai2 korang la nk klik apa. bagi aku tak la ssh sgt.jap je mesti korang dah dpt explore dah walaupun pada awal2 ni ssh skit. selamat mencuba..

No comments: